Kedves Vitorlások!
Néhány tény:
1. Miért kellett lecsapolni a
Balatont? (1999-ben 16 nap kivételével egy percre sem zárták le a
Sió-csatornát, s elfolyt 1.2 milliárd köbméter víz)
2. Mert az így nyert új parti
szárazulatot akarják feltölteni (a kikotort iszappal)
3. Mert 300 kikötőt terveztek a
Balatonra (Vízügy, VÁTI), és 24 ezer hajót akarnak ott elhelyezni.
(Balatonrendesi öbölbe 5 db, Vonyarcvashegy 9 db, Bszepezd 6 db. stb)
4. Amíg ez az építkezés folyik,
zavaró a víz, és utána sem kell több, mert akkor az északi oldalon 2 méteres
partfalat kellene építeni.
5. A partvonalat meghamísították,
a nádasokat felparcellázták, - nád nem kell, és nem is lesz, ha a fenti terv
megvalósul.
6. De akkor hova tisztul, terjed
ki a Balaton? Sehova: a Műegyetem terve szerint 100 köbméter/sec.ra bővítik a
Sió-csatorna áteresztőképességét. (A csatorna megnyitása óta 1998-ig 12 km/sec.
volt a megengedett vízleeresztés!). Ezzel egy mesterséges áteresztő vízrendszer
alakulna ki, de az már nem a Balaton volna.
7. Az idegen vízpótlás veszélyes,
mert az olyan mint a vérátömlesztés - halálos lehet.
8. De nem is cél a több víz a
fentiek miatt.
9. Mára egyetlen strand sem
használható - mind mocsár. A népek eltűntek, az idegen is. A vitorlásokat a
kispénzű magyar nem tudja fenntartani, a német adókedvezmény megszűnt, ők ezért
is elviszik (nem hozzák) a hajóikat. Kinek kell akkor a 300 kikötő, a rengeteg
tervezett luxus dzsembori. A láposodás a szűkített vízmederben is folytatódni
fog.
KÉRDÉS: Kinek a beteges ötlete
volt mindez, kinek lesz haszna egy döglött tóból, s ki vállalja a történelmi
felelősséget a jellegében sekélyvizű tó amúgy is tapasztalt romlásának a
meggyorsításáért, pusztulásért.
KI ÉRTI EZT: A Balaton mára
szitok szó lett - senki nem meri kiejteni. A teljes igazságot – jóváhagyott terveket - a helyiek,
sőt a szakemberek sem ismerik, őrületes a titkolódzás, a politikai elit meg
hallgat, mintha nem őket terhelné - minden oldalról - a Balaton tönkretételének
a bűne.
A Magyar Vitorlás Szövetség
álláspontja
a Balaton alacsony vízállásáról
Közös nemzeti kincsünk, a
Balaton vízállása az elmúlt években –elsősorban az aszályos időjárás és korábbi
évek vízleeresztésének következtében- drámaian csökkent, 2003. októberére
kritikus helyzet állt elő. A kívánatos őszi 80 - 90 cm-es vízállás helyett a
siófoki vízmércén csak 23 cm volt mérhető, azaz majd 70 cm
víz hiányzik a tóból.
A rendkívül alacsony
vízállás – egyéb negatív hatásain túl- a magyar vitorlássportra és
vitorlásturizmusra és igen kedvezőtlenül hatott:
Szinte minden vitorlázót érint,
hogy a balatoni kikötőkben veszélyesen alacsony vízszint alakult ki.
Több – elsősorban déli parti kikötőt vízről meg sem lehet közelítni, illetve az
ott lévő hajók nem tudnak kifutni a vízre, mert a kikötők előtt létrejött
mocsaras sávon lehetetlen átjutni.
A legtöbb kikötőben a kijelölt kikötőhelyeken lévő hajók megfeneklettek, oly mértékben, hogy a vízből való kivétel céljára a daruhoz is csak légzsákokkal megemelve, nagy nehézségek árán tudtak elvergődni. A kikötő torkolatok előtt sok helyen zátonyok keletkeztek, melyen még a kisebb merülésű hajók átvergődése is problematikussá vált. A kikötők alacsony vízállása viharokban közvetlen veszélyt is jelent, mert a bajban lévő, menekülő hajósok csak nagy nehézségek árán tudják megközelíteni a biztonságos menedéket.
A kikötők üzemeltetői
kotrással szerettek volna enyhíteni a helyzeten, de ez a magas költségek és a
túlbonyolított, hosszadalmas engedélyeztetési eljárás miatt csak alig néhány
helyen valósulhatott meg. Másrészről ilyen alacsony vízállás mellett a kotrás
hatékonysága megkérdőjelezhető: a kikotort kikötőmedence a gyorsan feltöltődik
és nem jelent megoldást a kikötő előtt kialakuló sekély vizekre.
Rendkívül veszélyessé
vált gyakorlatilag minden tőkesúlyos vitorlás számára a nyílt vízi hajózás. Elsősorban
az északi part közelében, a part (nádasok) vonalától akár 1000 m távolságra, a
tómeder fenekén emelkedő dombok felett a vízmélység gyakran a 120 cm-t sem
haladja meg. Ezekről a helyekről a vitorlázók nem tudnak, hiszen az
arra hajózás korábban soha nem járt megfenekléssel, bóják nem jelzik, hollétük
a bajba jutott sporttársak beszámolói alapján szájról szájra terjed, az ilyen
adatközlésre jellemző pontatlanságokkal.
A kedvtelési vitorlázás
tekintetében elsősorban a déli part mentén alakult ki drámai
helyzet. A nádöblök, ahol korábban a kisméretű, uszonyos vitorlásokat vízre
bocsátották illetve kikötötték, szárazulattá váltak. A part előtti
100-200 m-es területen 1-2 cm vízzel szakaszosan borított mocsár képződött, mely
nem hogy a hajózást, de a keresztül vontatást is lehetetlenné tette. A fent
említettek következtében az érintett sporttársaink a Balatonról kiszorultak.
A túravitorlázók a fentiek miatt hosszabb túrára már nem is
vállalkoznak, a kikötők vendéghelyei használhatatlanok, az idegen vizek meg
fokozott veszélyt jelentenek.
A versenyvitorlázást további nehézségek is sújtják. A versenypályákat
csak nagy körültekintéssel lehet kitűzni. Több, nagy hagyománnyal rendelkező
túraverseny –mint például a híres Kékszalag verseny- útvonalát módosítani
kellett az alacsony vízállás miatt. Az ezeken a versenyeken született
időeredmények, rekordkísérletek a korábbiakkal nem összevethetők, ezért
érvénytelenek .
Sok versenyhajó a nyár végén
már egyáltalán nem tudott kifutni a kikötőkből, ezek több fontos versenyen
indulni sem tudtak. De a versenyterületre való eljutás szinte minden
versenyzőnek nehezebb, hosszabb időt vesz igénybe.
A fentiek alapján a balatoni vitorlássport zavartalan tevékenységéhez a vízszint 80-110 cm között tartása kívánatos. Kritikus esetben, minimálisan a 65 cm-es vízállás számunkra még elfogadható.
A probléma elemzésére és
megoldására a közelmúltban számos javaslat és tanulmány készült. A Budapesti
Műszaki Egyetem és a Magyar Tudományos Egyetem vonatkozó tanulmányai alapvetően
azt javasolják, hogy a megoldást hagyjuk a természetre, mert a szélsőségesen
alacsony vízállás törvényszerű vízingadozás része és a jövőben jó eséllyel
magától is növekedni fog a vízszint.
Véleményünk szerint a téma
vizsgálatánál a fenti tudományos jelentések figyelmen kívül hagy két fontos
szempontot.
Az egyik, hogy már jó ideje
folyamatosan beavatkozunk a Balalton természetes egyensúlyába. Példaként
említhető, hogy az elmúlt 15 évben tóparti településeket intenzíven
csatornázták. Ez önmagában dicséretes tény, ugyanakkor ennek következtében
évente 5-8-cm-nyivel kevesebb csapadékvíz jut a tóba. Egy esetleges vízpótlás
tehát a természetes egyensúly felé tett lépés lenne.
A másik fontos szempont a
Balalton használhatóságának, sőt hasznának a kérdése. A megfelelő vízszint
elvesztésének komoly gazdasági, turisztikai majd azon keresztül ismét csak
gazdasági következményei vannak. A Magyar Turizmus Rt stratégiai terveiben a
Balaton kiemelt fontosságú tényező, a magyar idegenforgalom bevételeinek nagy
hányada a Balatonhoz köthető. Az alacsony vízállás következtében a turizmus
bevételei jelentősen csökkenek Az igényes vendégeket a tóhoz csábító és sok
bevételt termelő vitorlás-turizmus fejlődése megszakad.
Nemzeti kincsünket nem csak a távoli jövőben, hanem idén és jövőre is
szeretnénk élvezni, ezért a fentiek alapján a Magyar Vitorlás Szövetség
határozottan kiáll az alábbiak mellett:
-Minden olyan tevékenységet (víz leeresztést) ami a
mainál kisebb vízszintet eredményez, részint értetlenül szemlélünk, részint
határozottan helytelenítünk.
-Támogatunk minden olyan -ökológiailag
alátámasztott- mesterséges megoldást, amely a kívánatos vízszint elérését teszi
lehetővé.
-Kérjük az illetékeseket, hogy vizsgálják felül és
egyszerűsítsék a kikötőkotrások bonyolult, hosszadalmas engedélyeztetési
eljárását.
A fenti célok eléréshez
szövetségünk felajánlja a víz mellett élő, és a tó érdekében elkötelezett
tagjainak gyakorlati tapasztalatát és szakértelmét.
Budapest 2004.02.16..