Alkotmányellenes a
Balaton-törvény (és –terv)
A
Balatonban az un. jogi partvonalat évtizedekkel ezelõtt a 21/1970. IX.13)
ÉVM-IM-PM együttes rendelet 1.§-a (3) bekezdésének c) pontja alapján tûzte ki a
Közép-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság (továbbiakban KDTvizig (8000
Székesfehérvár, Balatoni u. 6). Ennek végrehajtásával hatalmas területeket
töltöttek fel a Balaton déli partján a meder rovására. Most az északi oldal
következne, HA NEM LENNE ALKOTMÁNYELLENES A 2000. ÉVI UN. BALATON-TÖRVÉNY. De
az.
Magyar Köztársaság
Alkotmánybíróságának 17. sz. (V. 10.) határozata szerint a Balatonon-parti
földrészekre vonatkozó rendelkezésekrõl szóló 21/1970. IX.13) ÉVM-IM-PM
együttes rendelet 1.§-a (3) bekezdésének c) pontja alkotmányellenes, ezért azt
megsemmisíti. Az Alkotmánybíróság indoklásában hivatkozott a vízügyrõl
szóló 1964. évi IV. törvény végrehajtására kiadott 32/1964 (XII. 13.) Korm.
rendelet (a továbbiakban: Vhr.) 38.§-ának (1) bekezdésére, mely szerint „meder
az a természetes vagy mesterséges terepalakulat, amelyben a folyónak vagy a
vízfolyásnak a meder állapotára, s annak biztonságára figyelemmel vízügyi
mûszaki szempontból megállapított mértékadó vízhozamai levonulnak,
illetve amelyet a természetes tó vize rendszeresen elborít. A
végrehajtási rendelet 38.§-ának (2) bekezdése az illetékes vízügyi szerv
hatáskörébe utalja a meder és a partvonal megállapításának a feladatát”.
A 17/1996. sz. AB határozat után haladéktalanul
megszületett a 72/1996. (V.22) Korm. rendelet A meder és a part találkozási
vonalának megállapítására. Ennek 10. § (2) kimondja: „ A partvonal
megállapításánál – a már állandósult partvonal kivételével – figyelemmel kell
lenni különösen: a, a mértékadó vízhozamra, b, a
közérdekeket szolgáló, vízgazdálkodási, környezetvédelmi és természetvédelmi
célokra, c, az ökológiai értékek védelmére, d, a
hordaléklerakódás, a jégjárásra és a hullámverésre, e, a parti
ingatlan tulajdonosának jogszabályban meghatározott jogaira és
kötelezettségeire, továbbá az elfogadott településfejlesztési tervekre”.
Mindebbõl
következõen megállapítható, hogy a
KDTVízig, mint a Balaton vonatkozásában I. fokú vízügyi hatóság
feladatkörébõl következõen maga húzta meg a Balaton belterületi határát 1970
és 1972 között, közelebbrõl nem ismert felmérés alapján. Az 1975-ben és
1976-ban készült 10 000 és 25 000 léptékû VITUKI (Vízügyi Tudományos Kutató
Intézett) hivatalos felmérésekkel szerkesztett térképei viszont 3, illetve 4
évvel késõbb még kb. 130 km. hosszban ma is meglevõ természetes partok valós
helyzetét ábrázolják. (A Balaton északi oldalán viszonylag kevés beavatkozás
történt a nádasok és a meder rovására az elmúlt 35 évben is). A 17/1996. sz.
AB határozat végrehajtása szintén a KDTVizig feladata lett volna (azzal nem
bújhat ki, hogy a 17/1996. sz. AB határozat kimondja: a megsemmisített
rendelkezés 1989. október 23-a (az Alkotmánybíróság létrejötte) napjától veszíti hatályát, miután a 72/1996.
Korm.rendelet a vízügyrõl szóló 1964. évi IV. törvényhez nyúlt vissza és a
meder és a part találkozási vonalának megállapítását írta elõ – amint a törvény is kötelezi, a mértékadó
vízhozamnál. A Balatonra korábban a siófoki 0 ponthoz mért 100 cm volt,
1996-tól a 110 cm vízoszlop magasságnál mért víztömeg a meghatározó vízhozam. Ez
a víz által elborított terület és a szárazföld találkozási vonalára cseréli fel
a korábbi tengerszint (104,41 Bmf) magasságnál kimetszett vonalat. Ami
lényeges eltérés a Balaton tó javára, s egyben kizárja a tómeder további
szûkítésének a lehetõségét.
A KDTVízig
kötelességszegéses mulasztással egyik rendelkezést sem hajtotta végre, s
közokirat hamisítást követett el azzal, hogy a 2003. március 31-el az általa jóváhagyott térképein még ugyanezeket
a belterületi vonalakat tüntette fel. Sõt, e közokiratot a VÁTI-nak átadta
kormányzati megbízásból történõ továbbtervezésre. Az ismert térképek szerint az
eltörölendõ belterületi (pont-vonal) vonal még a 104,41 Bmf (Balti tenger
feletti) magasságnak sem felel meg mindenütt – a vonalzóval meghúzott
egyenes vonalak is ellentmondanak a valós geológiai (tengerszintfeletti)
állapotoknak. E mérési pontok helyénvalóságát nem szükséges bizonyítanunk,
hiszen térképek (a Vízügytõl beszerezhetõ példányok, valamint a kormány
portálon elérhetõ VÁTI-térképek ábrázolják a tényleges természetes partvonalat
és a mederben meghúzott belterületi határt. (Azt földhivatali számok is jelzik,
a vízügyi területek 0-val kezdõdnek).
A törvényes eljárást a KDTVizig elmulasztotta
végrehajtani, ezért kötelezzék a Balaton meder és part találkozási vonalának
megállapítására 110 cm-es vízállásnál, és a meder rovására meghúzott
„fölhivatali állapot” címmel feltüntetett vonalak törlésére.
A KDTVizig e
tudatos mulasztásával a hatóságokat is megtévesztette. Ennek bizonyítéka
Herényi Károly, az MDF frakcióvezetõjének 2004. március 30. parlamenti
felszólalása, amelyben szót emelt amiatt, hogy a Balatont
ingatlanspekulációs céllal lecsapolták, „esetleg újra lehet rajzolni a
tó medrét, a jogi partvonalat”. Dr. Kiss Zoltán államtitkár nem vitatta a
tó lecsapolását, s csak azzal érvelt, hogy már a rómaiak is csapolták és Mária
Terézia kora óta egyfolytában eresztik, rabolják a Balaton vizét és partját
(!), és a parlament nagy többséggel megszavazta Balaton-törvényt. A
képviselõk azonban ma sincsenek tisztában azzal, hogy mit takar a jogi
partvonal, és napi szinten azt sem tudják, hogy az Alkotmánybíróság
eltörölte azt (lásd. Herényi Károly felszólalását és dr. Kiss Zoltán
államtitkár válaszát). Így azzal sincsenek tisztában, (vagy egy részük nem
akarja tudomásul venni), hogy alkotmányellenes a Balaton Kiemelt
Üdülõkörzet Területrendezési Tervének elfogadásáról és a Balaton
Területrendezési Szabályzat megállapításáról szóló 2000. évi CXII. törvény 16.§
(1), amely szerint „A települések beépítésre szánt területe, belterülete a
Balaton jogi partvonalával meghatározott vízfelület rovására nem növelhetõ.
További mederfeltöltések, mederkorrekciók a partvonal-szabályozási terv alapján
végezhetõk”. E partvonal-szabályozási tervet a feltöltésekkel,
beépítésekkel a KDTVizig készítette el, a már törvényesen nem létezõ jogi
partvonalon belül, azaz a Balaton medrében. (Több civilfórum e tárgyban
felülvizsgálati kérelmet nyújtott be a Magyar Köztársaság
Alkotmánybíróságához).
A KDTVizig 2002. októberében végeztetett
méréseket a székesfehérvári GEOMONTAN (Geodéziai-Bányászati és Mûszaki
Szolgáltató) Kft.vel (8000 Székesfehérvár, Hosszúsétatér 1) a meder és a part
találkozási vonala mentén. Ekkor „csak” a mértékadó vízhozam hiányzott, (mindössze
37-44 cm volt a Balaton az 1998 óta folyó beavatkozás következményeként).
Rendõrségi meghallgatáson e cég azt vallotta: a jogi partvonalat (104,41 Bmf-t)
mérték fel. Ez megjelenik a vízügy 2003. március 31-el jóváhagyott térképein
(meglevõ szárazulat 104,41 Bf – piros vonal). E szerint a KDTVizig
hamisításra adott megbízást, hiszen a jogi partvonal 1996 májusa óta nem
létezik.
A Herényi Károly képviselõ által is feltételezett
szándékosság a víz lecsapolása és a beépíthetõ új parti-medersáv megnyerése
között igazolódik a Magyar Tudományos Akadémia elé terjesztett (talán már
elfogadott) vízszabályozási elvvel. Eszerint alacsonyabb vízszinten tartanák a
Balatont. Ennek káros következményeit bizonyított. 2004. húsvét elõtti
hetekben azonban ismét engedték a Balaton vízét a Sió-csatornán. (Az õszi
esõzések dacára is fogyott a Balaton vize, s 2003. novemberére már csak 23 cm
volt). A Sió elsõ mérõállomásnál, Balatonkiliti-alsónál fotókat készítettünk.
Az
Alkotmány 10. §-ának (2) bekezdése alapján az állam kizárólagos tulajdonának
körét törvény határozza meg. A Ptk. 172. §, valamint a vízügyrõl szóló 1964.
évi IV. törvény 17. § úgy rendelkezik, hogy – ha a törvény eltérõen nem
rendelkezik – kizárólag az állam tulajdonában vannak a folyóvizek, csatornák
és természetes tavak, valamint ezek medre. A KDTVizig a fenti kötelezéseket
is megszegte, s jogtalanul folyamatosan csökkentette a Balaton medrét. Hrsz.kal bizonyíthatjuk, hogy pl. Balatonmáriafürdõ területén az 1593/2-10
hrsz. 17 hektár nádast adta el (át) 1989-ben az Agropannon Kft-nek (9700
Szombathely, Pálya u. 5). Ez a VÁTI tervében is szerepel, mint állami terület
érthetetlen módon való magántulajdonba kerülése. Ez a nádas bent van a mederben, de a
térképek szerint a un. jogi partvonal hatalmas területeket, fõleg nádasokat
enged beépíteni, feltölteni. Ez az adás-vétel-ajándékozás-állami vizek,
nádasok elherdálása a Balaton egész vonatkozásában gyakorlattá vált, amivel az
összes nádat kiirtanák, Szigligetet, Csopakot is beleértve. A déli parton a lecsapolt
Balaton medrét akarják sportcélú, stb. létesítményekkel hasznosítani. Az önkormányzatoknak ehhez pénzt ígérnek.
A terv, hogy a KDTVizig által bejelölt 300
kikötõt megépítsék a Balatonon (minden 0,5 km-re egyet), ezért meghamisították
a nádtérképeket-minõsítéseket is, és
szinte kizárólag IV.-V. osztályú nád (füzes) és gyep van feltüntetve. Ezeket is
védi a nádról szóló 22/1998-as rendelet, de most tervezik rendeletben
rögzíteni, hogy a „jogi-belterületi” vonalon belül minden nád minõsítetlen,
ezért beépíthetõ!
Ezen természetkárosítás
megakadályozására, a törvénytelenség orvoslásra a Balatonért Civil Egyesületek
májusban a luxemburgi bírósághoz fordulnak